Skip to content Skip to footer

Autor: Kamila Plisková

Digitální technologie zásadně mění naši každodenní realitu a významně ovlivňují jak náš osobní, tak pracovní život. Tento trend se týká také oblasti veřejné správy, která postupně přechází na koncept eGovernmentu. Cílem tohoto přístupu je vytvořit efektivní a transparentní digitální systém, který bude snadno dostupný pro občany, zjednoduší a urychlí komunikaci s úřady a dalšími institucemi. eDoklady představují jeden z klíčových nástrojů eGovernmentu a v tomto článku se zaměříme na jejich fungování a využití nejen v knihovnách.

eDoklady nejsou eObčanka

Často dochází k záměně pojmů eDoklady a eObčanka, ale nejedná se o stejný produkt. Názvosloví je trochu matoucí, proto je dobré si ujasnit, co si máme pod jednotlivými pojmy představit.

  • eDoklady
    Jedná se o mobilní aplikaci, která je digitální verzí občanského průkazu. Aplikace je dostupná na App Store i Google Play a vyžaduje chytrý telefon s podporou Bluetooth a fotoaparátu (OS Android od verze 10 nebo iOS od verze 15). Je to plnohodnotná alternativa tradiční plastové karty a  jejím prostřednictvím jednoduše prokážete svou totožnost. Totožnost pomocí eDokladů není možné prokazovat online (tedy “na dálku”), při prokazování musíte být fyzicky přítomni.
  • eObčanka
    eObčankou je nazývána funkce čipu, který je umístěný v občanském průkazu (v plastové kartě).  Pro její využití je potřeba čip aktivovat a použít speciální čtečku čipových karet připojenou k počítači. Prostřednictvím eObčanky prokazujete svou totožnost online (tedy “na dálku”).

Platnost fyzického občanského průkazu ve formě plastové karty není používáním eDokladů nebo eObčanky nijak omezena.

Proč jsou eDoklady výhodné

Aplikace eDoklady funguje jako doplněk ke stávající plastové kartě občanského průkazu a bezpečně ukládá všechny údaje z občanky. Při ověřování totožnosti má ověřovaný (občan) možnostregulovat,jaké údaje poskytne ověřovateli(úřadu, knihovně apod.).Například při ověřování věku nemusí sdílet své jméno nebo bydliště. Občan zároveň může podle vlastního uvážení uchovávat nebo vypnout historii prokazování, a tak získává kontrolu nad tím, komu a kdy údaje poskytl.

Ověřovatelé (úřady, knihovny apod.) si vytvářejí sady údajů, které budou požadovat při kontrole dokladu. Tyto sady mohou být upravovány nebo odstraňovány podle potřeby. Pokud se občan prokazuje neplatným eDokladem, systém ověřovatele upozorní, že údaje nejsou důvěryhodné.

Často se objevují dotazy týkající se bezpečnosti eDokladů. Údaje v eDokladech jsou zašifrované, což znemožňuje jejich falšování. Při ověřování se tyto údaje u ověřovatele rozšifrují, a tím se ověří jejich platnost. Ověřovatel zároveň vidí fotografii držiteleobčanky, kterou si může zvětšit, což eliminuje možnost záměny osob. Údaje se mezi ověřovaným a ověřovatelem předávají prostřednictvím Bluetooth, přičemž jsou do použitých technologií zahrnuty bezpečnostní prvky pro zajištění ochrany dat.

Knihovny jako ověřovatelé eDokladů

Ověřovateli eDokladů jsou nejen instituce, které mají tuto povinnost ze zákona, ale také řada subjektů, které ověření nabízejí jako dobrovolnou službu občanům. Digitální a informační agentura vydala stanovisko k povinnosti knihoven ověřovat eDoklady, ze kterého vyplývá:

  • Pokud je knihovna organizační složkou územní samosprávy vedené jako orgán veřejné moci (tedy pokud knihovna nemá právní subjektivitu) a v rámci své činnosti ověřuje totožnost nebo jinou skutečnost předložením průkazu,  povinnost přijímat eDoklady. Tato povinnostje v případě knihoven u obcí s rozšířenou působností a krajů stanovena od 1. 7. 2024 a u obcí I. a II. typu od 1. 1. 2025.
  • V případě knihoven, které jsou příspěvkovými organizacemi obcí nebo krajů, platí, že jejich činnost není výkonem působnosti. Knihovní zákon jim neukládá výslovně povinnost zjišťovat totožnost předložením průkazu a tedy nejsou splněny zákonné podmínky podle zákona o právu na digitální služby. Tyto knihovny tak jsou oprávněny, nikoliv však povinny, umožnit prokázání totožnosti digitálním stejnopisem průkazu (eDokladem).

Jak lze ověřovat

Je více možných způsobů jak ověřit totožnost občana prostřednictvím eDokladů. Podrobně jsou popsány na webu https://edoklady.gov.cz v záložce s názvem Podpora ověřovatelů, kde najdete průvodce pro jednotlivé subjekty, návody, jak s ověřováním začít, i odpovědi na nejčastěji kladené otázky.

Jak začít s ověřováním eDokladů

V zásadě se jedná o dvě varianty:

  • Varianta mobil – mobil. Tento způsob ověřování probíhá offline prostřednictvím bluetooth. Ověřovatel vygeneruje v aplikaci na mobilu QR kód, který ověřovaný svým mobilem načte a následně potvrdí nebo odmítne poskytnout požadované údaje.
  • Varianta webová aplikace – mobil. Tento způsob ověřování vyžaduje připojení na internet. Ověřovatel pracuje ve webové aplikaci a nepotřebuje mobil. Ověřovatel vytiskne QR kód s platností 30 dní, vyvěsí ho a ověřovaný jej mobilem načte a následně potvrdí nebo odmítne poskytnout požadované údaje.

Ověřovateli (knihovně) se údaje o ověřovaném bez jeho souhlasu neukládají. Ověřovaný si v aplikaci eDoklady může ukládat seznam všech ověření, která provedl.

Evropská digitální identita

eDoklady představují krok k realizaci Evropské digitální identity, která je součástí programu evropské digitální transformace. Tato iniciativa umožní v rámci Evropy bezpečnou identifikaci občanů a ukládání digitálních dokumentů, jako jsou různá osvědčení nebo průkazy jednoduše přes aplikaci v mobilním telefonu.  Realizace tohoto projektu je plánována ve více fázích a očekává se, že do roku 2030 bude mít přístup k Evropské digitální identitě pro využívání klíčových veřejných služeb cca 80 % občanů EU.

Výhody Evropské digitální identity:

  • jednotná nekomerční platforma napříč celou Evropou
  • možnost použití v soukromém i veřejném sektoru
  • využití pro firmy i občany

Digitální identita představuje pro občany volitelnou možnost, která nabízí pohodlnější a efektivnější způsob, jak vyřizovat své záležitosti. Není to povinnost, ale příležitost, jak si usnadnit život a zjednodušit komunikaci s institucemi. Každý z nás si může zvolit, zda a v jaké míře využije moderní digitální nástroje, nebo zůstane u tradičních metod.

Digitální identita v knihovnách

Knihovny mají jedinečnou příležitost zapojit se do zavádění digitální identity na národní úrovni a získat náskok v adaptaci na blízkou budoucnost. Ověřování eDokladů dává knihovnám (i těm, pro které to není povinnost) šanci stát se lídrem moderních služeb a připravit své uživatele na nové standardy. První zkušenosti z Městské knihovny v Praze ukazují, že se není čeho obávat – ověřování eDokladů tady v Ústřední knihovně úspěšně probíhá už od července a setkává se s pozitivním ohlasem návštěvníků, kteří si pochvalují možnost digitálního prokázání totožnosti. I když je využití zatím omezené, knihovníci tuto novinku zvládli bez problémů a služba se brzy rozšíří na všechny pobočky.

Digitální transformace patří mezi hlavní priority Evropské unie a reaguje na dlouhodobý trend postupující digitalizace ve společnosti. Knihovny se tohoto procesu (velmi posíleného koronavirovou pandemií) aktivně účastní na mnoha úrovních, od digitalizace dokumentů přes využívání online katalogů a databází až po půjčování e-knih. Ověřování eDokladů se tak stává další službou, která se přizpůsobuje současným potřebám a preferencím uživatelů.


Zdroje a odkazy:

PLISKOVÁ, Kamila. eDoklady v knihovnách. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2024, 38(4) [cit. 2024-11-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/edoklady-v-knihovnach