Týden knihoven proběhne v termínu 7. – 13. 10. 2024. Motto letošního ročníku zní “Životem s knihou” a knihovny se v prvním říjnovém týdnu budou věnovat propagaci čtení a knih novými formami. Čtenářství
je plánovité a cílené rozvíjení četby za pomoci školy, knihoven a jiných vzdělávacích institucí, často je doprovázeno institucionálně organizovanými kampaněmi a podpůrnými akcemi. Od čtení se čtenářství liší tím, že je vždy spojeno se záměrnou dobrovolnou činností, se zálibou.
SKIP pro letošní Týden knihoven vydal plakát, který vytvořila výtvarnice Denisa Fialová.
Stálou a již tradiční součástí Týdne knihoven bude dne 10. října slavnostní ceremoniál vyhlašování a předávání státní ceny Knihovna roku (cenu uděluje ministr kultury ČR; smyslem ceny je ocenit dlouhodobé zásluhy o rozvoj knihovnictví v obcích nebo mimořádný přínos k rozvoji knihovnických a informačních služeb) a Městská knihovna roku (tu od roku 2010 uděluje SKIP; cílem je ocenit nejlepší knihovny, které jsou provozovány či zřizovány městy a motivovat je k rozšíření a zkvalitnění veřejných knihovnických a informačních služeb).
V rámci předávání cen bude udělena i cena MARK, kterou od roku 2010 uděluje SKIP. Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP) se před několika lety hlouběji zamýšlel nad benefity, které by motivovaly mladé, aby knihovnickou profesi vykonávali, aby vnímali její pozitiva, to, že obor je soudržný, vstřícný, váží si všech, kteří něco dokážou, a chce to vyjádřit – v rámci velmi omezených možností – například i materiální podporou. A tak se mimo jiné zrodil i nápad na každoroční udílení ceny MARK (název odkazuje na standard MARC, to znamená Machine-Readable Cataloging, česky “Strojově čitelná katalogizace”). Za tři písmena si lze dosadit jakékoliv pochvalné adjektivum (za A: atraktivní, aktivní, R: rozumný, K: kreativní, kooperující, kvalitní), za M jen jedno – MLADÝ. Cena je totiž určena mladým do 35 let, a to knihovníkům, studentům oborových škol či jejich pedagogům, kteří splňují tuto podmínku a zároveň jsou (spolu)autory přínosného projektu, trendu, produktu, služby v knihovně či pro knihovnictví.
Zdroj: Mgr. Roman Giebisch, Ph.D., Národní knihovna ČR