Skip to content Skip to footer
Načítám Akce

« All Akce

Jak podporovat čtení a myšlení dětí

29. května, 9:00 - 12:00

Free

Přihlašování na tuto akci je uzavřeno

Upravit registraci

📅 Termín konání: 29. 5. 2025

🕘 Čas: 9.00–⁠⁠⁠⁠⁠⁠12.00

📍 Místo konání: Klubovna ÚK

💸 Cena: zdarma

👩‍🏫 Lektorka: Radana Sedláčková – autorka vzdělávacích programů na podporu čtenářství dětí

Přijďte si s námi probrat důležitá témata spojená s dětským čtenářstvím! Podíváme se na to, co předchází samotnému čtení, a zamyslíme se nad tím, jak podpořit skutečné porozumění textu u dětí. Čekají na vás praktické ukázky z čtenářské dílny a tipy, jak rozvíjet dětské myšlení pomocí knih. V poslední části se budeme věnovat dynamice dětských skupin a sdílení osvědčených postupů pro efektivní práci s nimi.

  • Krátký úvod – představení sebe a cíle přednášky (10 minut)
  • Blok 1: Cesta k porozumění textu (60 minut)
    • 1. Předčtenářská gramotnost – základ, který nelze přeskočit
      • Co všechno dítě potřebuje umět ještě předtím, než začne číst?
      • Jak ovlivňuje jazykové prostředí dítěte jeho budoucí čtenářské dovednosti?
      • Jak se proměnilo dětství dnešních dětí – vliv obrazovek, méně vyprávění.
      • Praktická část: Jednoduchá cvičení na rozvoj sluchového vnímání a slovního porozumění
  • 2. Čtenářská gramotnost dnes
    • Co vše v sobě zahrnuje čtenářská gramotnost?
    • Proč dnes mnoho dětí čte mechanicky, ale neporozumí textu?
    • Jaká je role knihoven v podpoře čtenářské gramotnosti? Co může udělat knihovnice?
    • Praktická ukázka: Model čtenářské dílny a práce s textem.
    Interaktivní část: Vyzkoušení si aktivit čtenářské dílny
  • Přestávka (10 minut)
  • Blok 2: Myšlenkové dovednosti dětí: Proč upadají a jak je můžeme podpořit (50 minut)
    • Proč dnes děti přemýšlejí jinak?
    • Jaké typy myšlenkových operací máme?
    • Jak čtenářství souvisí s myšlením?
    • Jak můžeme myšlení dětí zlepšit?
    • Praktická ukázka: Jak cíleně zapojovat myšlenkové operace při práci s knihou.
  • Interaktivní část: Modelová situace – účastníci si vyzkouší jednoduché úkoly, které rozvíjejí myšlenkové operace u dětí.
  • Přestávka (15 minut)
  • Blok 3: Práce s dětským kolektivem a sebou samým (50 minut)
    • Jaká je moje role v dětském kolektivu?
    • Jak se mění dynamika skupin podle věku dětí?
    • Jak vést skupinu dětí tak, aby spolupracovala?
    • Jak zvládat obtížné situace a nenechat se vtáhnout do dětských konfliktů?
    • Stručné uvedení do vývojové psychologie – co stojí za pozornost při práci s dětmi.
  • Interaktivní část: Krátká diskuse knihovnic a knihovníků.
  • Přestávka (10 minut)
  • Blok 4: Praktické ukázky aktivit a inspirace z praxe (50 minut)
    • Jak vytvářet efektivní aktivity pro děti a nezapomenout na zábavné prvky?
    • Příklady mnou realizovaných programů – co fungovalo nejlépe?
  • Závěr a diskuse (15 minut)
    • Shrnutí klíčových poznatků.
    • Prostor pro dotazy a sdílení zkušeností.
    • Doporučení na další studium a zdroje.

Podrobnosti

Datum:
29. května
Čas:
9:00 - 12:00
Cena:
Free
Štítky Akce:
, , ,

Pořadatel

Městská knihovna v Praze

Místo konání

Ústřední knihovna, klubovna
Mariánské náměstí 98/1
Praha 1, Česká republika
+ Google Mapa