
Jak podporovat čtení a myšlení dětí
29. května, 9:00 - 12:00
Free
📅 Termín konání: 29. 5. 2025
🕘 Čas: 9.00–12.00
📍 Místo konání: Klubovna ÚK
💸 Cena: zdarma
👩🏫 Lektorka: Radana Sedláčková – autorka vzdělávacích programů na podporu čtenářství dětí
Přijďte si s námi probrat důležitá témata spojená s dětským čtenářstvím! Podíváme se na to, co předchází samotnému čtení, a zamyslíme se nad tím, jak podpořit skutečné porozumění textu u dětí. Čekají na vás praktické ukázky z čtenářské dílny a tipy, jak rozvíjet dětské myšlení pomocí knih. V poslední části se budeme věnovat dynamice dětských skupin a sdílení osvědčených postupů pro efektivní práci s nimi.
Program
- Krátký úvod – představení sebe a cíle přednášky (10 minut)
- Blok 1: Cesta k porozumění textu (60 minut)
- 1. Předčtenářská gramotnost – základ, který nelze přeskočit
- • Co všechno dítě potřebuje umět ještě předtím, než začne číst?
- • Jak ovlivňuje jazykové prostředí dítěte jeho budoucí čtenářské dovednosti?
- • Jak se proměnilo dětství dnešních dětí – vliv obrazovek, méně vyprávění.
- • Praktická část: Jednoduchá cvičení na rozvoj sluchového vnímání a slovního porozumění
- 1. Předčtenářská gramotnost – základ, který nelze přeskočit
-
- 2. Čtenářská gramotnost dnes
- • Co vše v sobě zahrnuje čtenářská gramotnost?
- • Proč dnes mnoho dětí čte mechanicky, ale neporozumí textu?
- • Jaká je role knihoven v podpoře čtenářské gramotnosti? Co může udělat knihovnice?
- • Praktická ukázka: Model čtenářské dílny a práce s textem.
- Interaktivní část: Vyzkoušení si aktivit čtenářské dílny
- 2. Čtenářská gramotnost dnes
- Přestávka (10 minut)
- Blok 2: Myšlenkové dovednosti dětí: Proč upadají a jak je můžeme podpořit (50 minut)
-
- • Proč dnes děti přemýšlejí jinak?
- • Jaké typy myšlenkových operací máme?
- • Jak čtenářství souvisí s myšlením?
- • Jak můžeme myšlení dětí zlepšit?
- • Praktická ukázka: Jak cíleně zapojovat myšlenkové operace při práci s knihou.
-
-
- Interaktivní část: Modelová situace – účastníci si vyzkouší jednoduché úkoly, které rozvíjejí myšlenkové operace u dětí.
- Přestávka (15 minut)
- Blok 3: Práce s dětským kolektivem a sebou samým (50 minut)
-
- • Jaká je moje role v dětském kolektivu?
- • Jak se mění dynamika skupin podle věku dětí?
- • Jak vést skupinu dětí tak, aby spolupracovala?
- • Jak zvládat obtížné situace a nenechat se vtáhnout do dětských konfliktů?
- • Stručné uvedení do vývojové psychologie – co stojí za pozornost při práci s dětmi.
-
-
- Interaktivní část: Krátká diskuse knihovnic a knihovníků.
- Přestávka (10 minut)
- Blok 4: Praktické ukázky aktivit a inspirace z praxe (50 minut)
-
- • Jak vytvářet efektivní aktivity pro děti a nezapomenout na zábavné prvky?
- • Příklady mnou realizovaných programů – co fungovalo nejlépe?
-
- Závěr a diskuse (15 minut)
-
- • Shrnutí klíčových poznatků.
- • Prostor pro dotazy a sdílení zkušeností.
- • Doporučení na další studium a zdroje.
-